رجیستری گوشی چیست؟

رجیستری طرحی ست که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، مدیریت و اجرا می‌شود. این طرح برای ثبت دستگاه‌های دارای سیم‌کارت است که البته بیشتر روی گوشی‌های هوشمند تمرکز دارد. به زبان ساده‌تر، رجیستری ثبت گوشی هوشمند در یک سامانه جامع است. این طرح از اواخر مهر ماه سال 1396 اجرا شد.

فهرست مطالب

رجیستری گوشی

رجیستری طرحی ست که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، مدیریت و اجرا می‌شود. این طرح برای ثبت دستگاه‌های دارای سیم‌کارت است که البته بیشتر روی گوشی‌های هوشمند تمرکز دارد. به زبان ساده‌تر، رجیستری ثبت گوشی هوشمند در یک سامانه جامع است. این طرح از اواخر مهر ماه سال 1396 اجرا شد. رجیستری برای جلوگیری از قاچاق کالاهای ارتباطی اجرا شده‌است. همان‌گونه که می‌دانید در طی سال‌های اخیر میزان قاچاق و ورود غیر مجاز گوشی‌های مختلف به داخل کشور بسیار زیاد بوده‌است. این گوشی‌های قاچاق بدون هیچ‌گونه ضمانت و گارانتی به فروش می‌رسیدند. در طرح رجیستر گوشی هر گوشی که نتواند از سامانه همتا گواهی خدمات و سرویس را دریافت کند، فقط به مدت سی روز این امکان را دارد که از اپراتورهای داخلی خدمات دریافت کند و بعد از سی روز قطع دسترسی می‌شود.

سامانه همتا چیست؟

سامانه همتا یک سیستم طراحی شده توسط مجریان طرح رجیستری جهت رجیستر کردن هر چه آسان‌تر گوشی‌ها ست. از طریق سامانه همتا و با شناسه IMEI گوشی هوشمند، شما می‌توانید اصالت دستگاه خود را چک کنید. به سامانه همتا می‌توانید به سه روش زیر دسترسی داشته باشید:

پاسخ سامانه همتا

بعد از استعلام اصالت دستگاه در سامانه همتا تنها در صورتی می‌توانید برای ثبت رجیستری یا ثبت دستگاه در سامانه همتا اقدام کنید که پاسخ قانونی بودن دستگاه را دریافت کرده باشید. پاسخ سامانه همتا از موارد زیر خارج نخواهد بود:

  • دستگاه غیر قانونی است: این پیام به این معنی ست که هزینه گمرکی دستگاه پرداخت نشده‌است. در نتیجه دستگاه فقط 30 روز می‌تواند فعال باشد.
  • دستگاه مناطق آزاد: دستگاه برای استفاده همیشگی فقط در مناطق آزاد کیش، قشم، انزلی، اروند، ارس، ماکو و چابهار سرویس دریافت خواهد کرد. در خارج از مناطق آزاد قطع سرویس دهی خواهد شد.
  • دستگاه قانونی دارای نام واردکننده: این پیام به این معنی است که شرکت تجاری ذکر شده، این دستگاه را به طور قانونی وارد کرده‌ است و کد فعال‌سازی آن نیز به سامانه همتا اعلام شده‌است.
  • دستگاه مسافری: این پیام نشان می‌دهد که گوشی به صورت عمده و با هدف تجاری وارد نشده‌ است. هزینه گمرک این گوشی باید بر اساس نرخ گوشی‌های مسافری محاسبه شود.
  • این دستگاه قبلا با یک سیم‌کارت روشن شده‌است: دستگاه نو نیست و دست دوم است.
  • شناسه (IMEI) دستگاه قانونی ست ولی با این تلفن همراه مطابق نیست: یعنی اینکه شناسه مورد نظر قانونی است اما برای تلفن همراه موردنظر ثبت نشده‌ است و برای دستگاه دیگری ثبت شده‌ است.

آموزش رجیستری

بعد از استعلام اصالت دستگاه و دریافت پیامک مربوطه، نوبت به رجیستر کردن گوشی هوشمند شما می‎‌رسد. در ادامه مطلب با آموزش تصویری نحوه رجیستری کردن گوشی، بدون هیچ‌گونه مشکل و به آسانی گوشی خود را رجیستر کنید.

 

 

دسته بندی ها

  • اسپیکر گیمینگ
  • JBL
  • میکروفون
  • JBL
درحال بارگذاری ...